•  

         

        „Granicą praw i wolności człowieka są prawa i wolności innych,
        Dlatego w kontaktach międzyludzkich wszyscy musimy pamiętać,
        Że nasze prawa kończą się tam, gdzie zaczynają się prawa innych”

         

        Zadania i funkcje Rzecznika Praw Ucznia:
        • Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole.
        • Zwiększenie świadomości prawnej młodzieży, rodziców i nauczycieli.
        • Egzekwowanie i przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących uczniów.
        • Proponowanie nowych przepisów dotyczących ucznia.
        • Uczestniczenie w posiedzeniach rady pedagogicznej z prawem przedstawienia na jej forum problemów przestrzegania praw ucznia.

        Środki działania Rzecznika:
        • Załatwienie indywidualnych skarg.
        • Udzielanie porad dotyczących ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom).
        • Współpraca z fachowcami (np. psychologiem, pedagogiem).
        • Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałającym wielu problemom szkolnym.
        • Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców.
        • Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów.
        • Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli.

        Rzecznik może:
        • Rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w problemie.
        • Rozmawiać i zasięgać rady pedagoga szkoły i psychologa szkolnego.
        • Organizować konfrontacje wyjaśniające.
        • Uczestniczyć w konfrontacjach dyrekcji z rodzicami i danym nauczycielem za zgodą ucznia.
        • Inicjować działania w szkole na rzecz upowszechnienia praw dziecka i ucznia.

        Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - uczeń:
        • Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
        • Podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy.
        • Skierowanie sprawy do pedagoga lub psychologa szkolnego w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu.
        • W dalszym trybie postępowania - zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej.
        • Ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.

        Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - nauczyciel:
        • Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
        • Podjęcie mediacji ze stronami.
        • Zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego.
        • Wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.

        Obowiązkiem Rzecznika Praw Ucznia jest w szczególności:
        • Znajomość Statutu Szkoły oraz Konwencji Praw Dziecka.
        • Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.
        • Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
        • Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
        • Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
        • Składanie sprawozdania ze swojej działalności przed Radą Pedagogiczną.

        O czym każdy uczeń wiedzieć powinien:
        1. Wszelkie informacje uzyskane przez rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
        2. Zadaniem rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
        3. Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszone zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka określone w Statucie II LO im. J. Kochanowskiego w Bełchatowie.
        4. Do zadań rzecznika należy też inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw ucznia.
        5. Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest m.in.: Statut Szkoły, Ustawa o Systemie Oświaty, Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, Konwencja o Prawach Dziecka, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
        6. Rzecznik Praw Ucznia po dokładnym wyjaśnieniu wszystkich okoliczności sprawy dąży do polubownego załatwienia sprawy, pełniąc funkcję mediacyjną między stronami pozostającymi w konflikcie.
        7. Rzecznik nie pełni funkcji adwokata. Podejmując swoje działania poszukuje prawdy poprzez dogłębną analizę faktów, wyjaśnień stron i świadków. Jeżeli okaże się, że winnym jest dochodzący swoich roszczeń uczeń, to otrzyma on w tym względzie stosowne pouczenie i wyjaśnienie.
        8. W przypadku niezałatwienia sporu w sposób polubowny, decyzję w przedmiotowej sprawie podejmuje Dyrektor Szkoły.

        Jeśli uważasz, że w szkole zostały naruszone Twoje prawa, możesz do mnie napisać na adres: rzecznik@2lokochanowski.pl

        Postaram się Ci pomóc.

        Wasz Rzecznik Praw Ucznia – Barbara Sikora


        Ważne telefony
        0 800 12 02 26 – Policyjny telefon zaufania - bezpłatny
        0 800 12 00 02 – „Niebieska linia” - telefon dla ofiar przemocy w rodzinie – bezpłatny
        800 12 12 12 - Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka

        Wszelkie informacje dotyczące praw dziecka znajdziesz na stronie Rzecznika Praw Dziecka: www.brpd.gov.pl