„Granicą praw i wolności człowieka są prawa i wolności innych,
Dlatego w kontaktach międzyludzkich wszyscy musimy pamiętać,
Że nasze prawa kończą się tam, gdzie zaczynają się prawa innych”Zadania i funkcje Rzecznika Praw Ucznia:
• Przeciwdziałanie łamaniu praw ucznia w szkole.
• Zwiększenie świadomości prawnej młodzieży, rodziców i nauczycieli.
• Egzekwowanie i przestrzeganie przepisów prawnych dotyczących uczniów.
• Proponowanie nowych przepisów dotyczących ucznia.
• Uczestniczenie w posiedzeniach rady pedagogicznej z prawem przedstawienia na jej forum problemów przestrzegania praw ucznia.
Środki działania Rzecznika:
• Załatwienie indywidualnych skarg.
• Udzielanie porad dotyczących ochrony praw (uczniom, rodzicom, nauczycielom).
• Współpraca z fachowcami (np. psychologiem, pedagogiem).
• Współdziałanie w prowadzeniu programów przeciwdziałającym wielu problemom szkolnym.
• Rzecznik Praw Ucznia nie może wyręczać w obowiązkach wychowawców.
• Rzecznik Praw Ucznia ma prawo do swobodnego działania w ramach obowiązujących regulaminów.
• Rzecznik podejmuje działania na wniosek stron tzn. uczniów, nauczycieli.
Rzecznik może:
• Rozmawiać z nauczycielem uczestniczącym w problemie.
• Rozmawiać i zasięgać rady pedagoga szkoły i psychologa szkolnego.
• Organizować konfrontacje wyjaśniające.
• Uczestniczyć w konfrontacjach dyrekcji z rodzicami i danym nauczycielem za zgodą ucznia.
• Inicjować działania w szkole na rzecz upowszechnienia praw dziecka i ucznia.
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - uczeń:
• Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
• Podjęcie mediacji ze stronami we współpracy z wychowawcą klasy.
• Skierowanie sprawy do pedagoga lub psychologa szkolnego w razie kłopotów z rozstrzygnięciem sporu.
• W dalszym trybie postępowania - zasięgnięcie opinii Rady Pedagogicznej.
• Ostateczną decyzję o sposobie rozwiązania konfliktu podejmuje Dyrektor.
Tryb postępowania w kwestiach spornych uczeń - nauczyciel:
• Zapoznanie się z opinią stron konfliktu.
• Podjęcie mediacji ze stronami.
• Zasięgnięcie opinii pedagoga szkolnego.
• Wystąpienie do Dyrektora Szkoły o podjęcie decyzji w sprawie, w przypadku trudności z rozstrzygnięciem sporu.
Obowiązkiem Rzecznika Praw Ucznia jest w szczególności:
• Znajomość Statutu Szkoły oraz Konwencji Praw Dziecka.
• Informowanie uczniów o przysługujących im prawach i sposobie ich dochodzenia.
• Interwencja w razie naruszenia podstawowych praw ucznia i rozwiązywanie spraw spornych.
• Udzielanie pomocy uczniom zgodnie z ustalonym trybem postępowania.
• Informowanie stron konfliktu o podjętych przez siebie działaniach.
• Składanie sprawozdania ze swojej działalności przed Radą Pedagogiczną.
O czym każdy uczeń wiedzieć powinien:
1. Wszelkie informacje uzyskane przez rzecznika w toku postępowania mediacyjnego stanowią tajemnicę służbową.
2. Zadaniem rzecznika jest sprawowanie nadzoru nad tym, aby w procesie dydaktyczno-wychowawczym każdy uczeń traktowany był podmiotowo.
3. Rzecznik Praw Ucznia ma prawo i możliwość aktywnie ingerować w każdym przypadku, gdy naruszone zostaną prawa ucznia lub prawa dziecka określone w Statucie II LO im. J. Kochanowskiego w Bełchatowie.
4. Do zadań rzecznika należy też inicjowanie działań, których celem jest ochrona praw ucznia.
5. Podstawą działania Rzecznika Praw Ucznia jest m.in.: Statut Szkoły, Ustawa o Systemie Oświaty, Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, Konwencja o Prawach Dziecka, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka.
6. Rzecznik Praw Ucznia po dokładnym wyjaśnieniu wszystkich okoliczności sprawy dąży do polubownego załatwienia sprawy, pełniąc funkcję mediacyjną między stronami pozostającymi w konflikcie.
7. Rzecznik nie pełni funkcji adwokata. Podejmując swoje działania poszukuje prawdy poprzez dogłębną analizę faktów, wyjaśnień stron i świadków. Jeżeli okaże się, że winnym jest dochodzący swoich roszczeń uczeń, to otrzyma on w tym względzie stosowne pouczenie i wyjaśnienie.
8. W przypadku niezałatwienia sporu w sposób polubowny, decyzję w przedmiotowej sprawie podejmuje Dyrektor Szkoły.
Jeśli uważasz, że w szkole zostały naruszone Twoje prawa, możesz do mnie napisać na adres: rzecznik@2lokochanowski.pl
Postaram się Ci pomóc.
Wasz Rzecznik Praw Ucznia – Barbara Sikora
Ważne telefony
0 800 12 02 26 – Policyjny telefon zaufania - bezpłatny
0 800 12 00 02 – „Niebieska linia” - telefon dla ofiar przemocy w rodzinie – bezpłatny
800 12 12 12 - Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka
Wszelkie informacje dotyczące praw dziecka znajdziesz na stronie Rzecznika Praw Dziecka: www.brpd.gov.pl